اتوبوس‌های جدید بین‌ شهری «زامیاد»

عرضه اتوبوس‌های جدید ۱۸نفره «VIP» و ۳۸نفره «U9» شرکت زامیاد از اواخر سال جاری آغاز خواهد شد.

طی مراسمی خاص که با حضور مدیرعامل شرکت زامیاد، مدیران ارشد شرکت‌های خودروساز کشور، معاون اقتصادی استانداری فارس و سایر مقامات استانی فارس در سالن ملاصدرا در بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو شیراز برگزار شد، از جدیدترین محصولات زامیاد در حوزه حمل‌ونقل مسافر رونمایی شد. در این آیین رونمایی که همراه با جلوه‌های ویژه به اجرا درآمد، اتوبوس‌های ۱۸نفره VIP و ۳۸نفره U9 به بازار حمل‌ونقل تجاری کشور معرفی شدند.

بهره‌مند از پلت‌فرم محصولات روز دنیا و متناسب با اقلیم ایران

مجید آقایی، مدیرعامل شرکت زامیاد در مراسم معرفی اتوبوس بین شهری جدید این شرکت گفت: «زامیاد با دارا بودن خطوط تولید مجهز در زمینه‌ خودروهای تجاری، قصد دارد علاوه‌بر تولید خودروهای حمل‌ونقل بار، با ورود مجدد به تولید اتوبوس‌های شهری و بین شهری، خلأ این نوع محصولات را در کشور پر کند.» او در ادامه با اشاره به ویژگی‌های اتوبوس‌های جدید شرکت زامیاد خاطرنشان کرد: «این محصولات با بهره‌گیری از پلت‌فرم محصولات روز دنیا و متناسب با اقلیم ایران در راستای پاسخ به نیازهای مردم در مسافرت‌های بین‌شهری کاربرد دارد.»

رونمایی از اتوبوس‌های جدید بین‌ شهری «زامیاد»

مجهز به موتور پیشرفته «کامینز» و گیربکس اتومات «فویت»

مدیرعامل شرکت زامیاد با بیان اینکه اتوبوس‌های جدید این شرکت در دو نسخه ۱۸نفره VIP و ۳۸نفره به بازار ایران عرضه می‌شوند، افزود: «هر دو مدل این اتوبوس‌ها مجهز به موتور پیشرفته کامینز با توان ۳۰۰اسب‌بخار و گشتاور 1100نیوتون‌متر با استاندارد یورو5 و برخوردار از گیربکس اتومات فویت با ریتاردر هیدرولیکی هستند. ضمن این‌که این اتوبوس‌ها، از ترمزهای دیسکی در جلو و عقب، سیستم های مدار باد و ترمز با برند وابکو (WABCO)، سیستم کنترل پایداری (ESC) و ترمز پیشرفته اضطراری (AEBS) بهره‌مند هستند، ولی در تعداد صندلی‌ها و برخی آپشن‌های آن‌ها تفاوت وجود دارد.»

امکانات رفاهی بسیار خوب برای راننده و مسافران

آقایی ادامه داد: «اتوبوس فوتون U9 VIP امکانات رفاهی بسیار خوبی را در اختیار راننده و مسافران قرار می‌دهد؛ صندلی‌های تختخواب‌شو، صفحه نمایش ۱۱‌اینچی، سینی پذیرایی تاشو، USB، سیستم هشدار بین خطوط، دوربین ۳۶۰درجه، تاخوگراف، GPS، تنظیم برقی آینه‌های جانبی به همراه گرم‌کن آینه‌ها، دو دریچه خروج اضطراری، سنسور نور، کروزکنترل، یخچال و... تنها بخشی از آپشن‌ها و امکانات این خودرو هستند.» بنابراین گزارش، عرضه اتوبوس‌های جدید شرکت زامیاد از اواخر سال جاری آغاز خواهد شد.

مشخصات فنی مشترک اتوبوس‌های جدید زامیاد

موتور این اتوبوس‌ها در هر دو مدل، از نوع شش‌سیلندرخطی، تزریق مستقیم و مجهز به توربوشارژ با حجم 6.7 لیتر بوده و سیستم سوخت‌رسانی آن از نوع انژکتور با کانال مشترک است. سیستم خنک‌کاری آن‌ها نیز شامل فن خنک‌کننده الکتریکی و سیستم خنک‌کننده کنترل دمای خودکار (ATS) است. سیستم تعلیق این اتوبوس‌ها در محور جلو مشتمل بر 2عدد کیسه باد و کمک‌فنر و در محور عقب دربرگیرنده 4عدد کیسه باد و کمک‌فنر است.

این سیستم تعلیق همچنین مجهز به سیستم تنظیم ارتفاع الکترونیکی (ECAS)/Wabco و سیستم زانو زدن (Kneeling) است. اکسل جلو این اتوبوس‌ها 4.5T و اکسل عقب آن‌ها 9.5T و نسبت دیفرانسیل آن‌ها 3.909 است. این خودروهای مسافری سنگین از فرمان هیدرولیک با قابلـــیت تنظیم ارتفع در راستای ارتفاع و زاویه بهره می‌برد.

سیستم ترمز هر دو اتوبوس جدید زامیاد در جلو و عقب، از نوع دیسکی با مکانیزم تنظیم خودکار و دارای دو مدار مستقل پنوماتیکی و مجهز به خشک‌کن هوا با برند Wabco بوده که از سیستم ESC، (ABS+ASR) EBS و سیستم ترمز اضطراری پیشرفته (AEBS) بهره‌مند است.

هر دو اتوبوس باک 250 لیتری دارند که مجهز به لجن‌گیر و شیر تخلیه است.

از نظر عملکردی نیز شیب‌روی این اتوبوس‌ها 35 درصد و حداکثر سرعت آن‌ها 110 کیلومتر بر ساعت ذکر شده است.

درخصوص «درِ مسافر رو» این اتوبوس‌ها نیز باید گفت؛ این درها دارای مکانیزم پنوماتیکی و مجهز به سیستم Anti-pinch بوده و عملکرد آن‌ها همراه با ریموت‌کنترل و «سیستم ضدسرقت در» است.

رونمایی از اتوبوس‌های جدید بین‌ شهری «زامیاد»

امکانات مشترک و متفاوت اتوبوس‌های جدید زامیاد

گرچه هر دو مدل اتوبوس‌ جدید ۱۸نفره VIP و ۳۸نفره U9زامیاد از صندلی راننده پنوماتیکی با تنظیم شش‌حالته بهره می‌برند. اما علاوه بر تفاوت در تعداد صندلی‌ها، در اتوبوس ۳۸نفره U9شاهد صندلی با روکش چرم و قابلیت‌تنظیم و در اتوبوس ۱۸نفره VIP شاهد آپشن‌های بیشتری ازجمله صندلی تخت‌خواب‌شو، صفحه نمایش LED 11 اینچ و سینی تاشو برای غذا، تکیه‌گاه پا روی صندلی، جا لیوانی، جای پا، تکیه‌گاه دست و USB است.

از دیگر امکانات و تجهیزات مشترک این اتوبوس‌ها می‌توان به سیستم هشدار بین خطوط (LDWS)، مجهز به دوربین 360درجه، سیستم مکان‌یابی GPS، دارای رادیو و پخش MP3 به‌علاوه 12عدد بلندگو به همراه پورت ورودی USB، تلویزیون، آینه جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، مجهز به دو عدد دریچه خروج اضطراری با تهویه فن الکتریکی، چراغ رانندگی در روز، اتولایت، کروزکنترل، یخچال و چای‌ساز، چراغ مطالعه، دریچه تهویه مطبوع با قابلیت‌تنظیم برای هر سرنشین و تاخوگراف (دستگاه ثبت و ارزیابی اطلاعات مربوط به ترددها و توقف‌ها و سرعت خودرو و عملکرد راننده) اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =